X
تبلیغات
پایگاه اینترنتی ششم - برنامه سالانه

درباره ما:

...

دسته بندي مطالب

بايگاني

لينك دوستان

لينك هاي روزانه

تدریس الفبا در اواخر قاجار و اوایل پهلوی-طهران

نوشته : آقااحمدی | در : دهم اسفند 1391 |
aghaahmadi.blogfa.com

برنامه سالانه دبستان شهید اسدی

نوشته : آقااحمدی | در : سوم شهریور 1386 |

 

 

مديريت آموزش و پرورش شهريار

 

                                برنامه سالانه دبستان

                                  کارشناسي  آموزش ابتدايي

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان  …………………………………………………………………………………..صفحه

 

ضرورت برنامه نويسي…………………………………………………………………………1

نمونه ي يک برنامه ي موفق……………………………………………….……………………1

اهداف کمي و کيفي……………………………………………………………………………2

نحوه ي برآورد هزينه ها و منابع مورد نياز…………………………………………...…………...3

مراجع تامين کننده……………………………………………………………………………3

اقدامات انجام شده(حيطه اموزشي)………………………………………………………………4

حيطه ي پرورشي………………………………………………………………...……………5

حيطه ي فيزيکي………………………………………………………………………………6

نگاهي به آموزش و پرورش دبستان در دوسال گذشته……………………...………………………7

تنگناهاي موجود(فرهنگي-مالي-انساني-آموزشي) ………………………..………………………8

جدول نشانگرهاي دستيابي (ضميمه ي شماره يک)……………………………………..…………10

جدول تحولات کمي شاخص هاي آموزش(ضميمه ي شماره دو)............................................................................11

عملکرد سال................................................................................................................................................................13

 نتايج امتحانات............................................................................................................................................................14

                                             14 راهکارهايي مبني بر جلوگيري از افت تحصيلي.........................................................................................................

 

 

 

 

ضرورت برنامه نويسي

 

 

مگر مي توان بدون چراغ در تاريکي ره پيمود و به مقصد رسيد؟؟؟

 

 

از آنجايي که لازمه ي انجام هر کار داشتن برنامه مدون و منسجم  مي باشد ،و بدون اين مهم ره سپردن در بيراهه  است لذا بر

 

آن شديم براي پيشبرد اهداف آموزشي و پرورشي دبستان با توجه به امکانات ، محدوديتها و فرصتها و تجارب ارزشمند ساليان

 

 گذشته ي همکاران  برنامه اي جامع در اين زمينه تدوين نمائيم. 

 

مدرسه نهاديست  که نسل فرداي جامعه را تربيت مي نمايد و اندک سهل انگاري و مسامحه مي تواند نتايج زيانباري را بوجود

 

 آورد که بسا جبران آن غير ممکن باشد. پس لازم است با هدفگذاري مناسب و تدوين برنامه ي سالانه به پرورش اين نونهالان

 

 اقدام نماييم.

 

با عنايت به تجربه اي که در تنظيم برنامه سالانه در ساهاي گذشته داشتيم، با همکاري شوراي مدرسه  شروع به بررسي و شناخت

 

اهداف و برنامه ها نموده و نهايتا برنامه ذيل تهيه، تصويب و ارائه گرديده است.

 

نمونه ي يک برنامه ي موفق در آموزشگاه:

 

دبستانئ شهيد اسدي در  اوايل  تابستان 86 طي برنامه ريزي زمانبندي شده و دقيق جهت اجراي مناسب پروژه ي مهر که داراي دو

 

هدف شاخص (تکريم مقام  و منزلت معلم ، تکريم ارباب رجوع ) بود، توانست برنامه  را طبق زمانبندي تعيين شده به نحو احسن به

 

اتمام رسانده که مورد بازديد  مسولين  اداره قرار گرفت

 

 

 

اهداف کمي و کيفي

1) اهداف کمي:

1/1) نصب چوب لباسي در تمام کلاسها

2/1تهيه و نصب تمثال امام خميني و مقام معظم رهبري

3/1نصب آينه در راهرو ، دفتر آموزشگاه و سرويسهاي بهداشتي

4/1تهيه و نصب ساعت در کلاسها و راهرو

5/1تهيه ي اقلام ورزشي مورد نياز آموزشگاه

6/1تهيه اقلام بهداشتي جهت تجهيز جعبه کمکهاي اوليه

7/1 تهيه کمد براي همکاران

 

 

 

 

2)اهداف کيفي:

 

1/2  تقويت باورهاي ديني و مذهبي دانش آموزان

2/2تقويت حس ميهن دوستي  در دانش آموزان

3/2تقويت حس همکاري، تعاون و پرورش روحيه مشارکت پذيري در دانش آموزان

4/2تقويت روحيه ي مسووليت پذيري در دانش آموزان

5/2پرورش روحيه احترام به ديگران

6/2 تقويت روحيه انتقاد پذيري

7/2تقويت بنيه ي علمي دانش آموزان

8/2 ايجاد و حفظ محيط مناسب و شاداب  در آموزشگاه

9/2 تقويت روحيه احترام متقابل بين همکاران

10/2 هدايت دانش آموزان به  اقامه ي نماز و  ساير واجبات ديني

11/2 تقويت روحيه ي کتابخواني و مطالعه در بين دانش آموزان و همکاران

 

 

 

نحوه ي برآورد هزينه ها و منابع مورد نياز

 

انجام هر طرحي نيازمند هزينه هاي مالي  و انساني  مي باشد که براي تامين آن بايد منابع مناسب را جستجو  نمود.

 

لذا با توجه به مقررات و آيين نامه هاي اجرايي و مالي بر آن شديم تا با  تشکيل جلسه انجمن اوليا و مربيان و دعوت از  اولياي

 

خبره و خير نسبت به برآورد هزينه ها  و منابع تامين اعتبار اقدام  مناسب صورت گيرد .پس از رايزني هاي  مفصل  و رعايت

 

جوانب  امر موارد زير مورد مداقه قرار گرفت:

 

1:دعوت از اولياي خبره و کارشناس در امور عمراني آموزشگاه و استفاده از نظرات آنان

 

2:شناسايي تخصص ها و مهارتهاي اولياي دانش آموزان توسط اعضاي انجمن

 

3: بهره گيري از مشاورت واحد خدمات اداره ي متبوع

 

4: بهره گيري از  مشاورت واحد ساختماني اداره ي متبوع

 

5: هماهنگي با مديريت و اعضاي انجن شيفت مخالف آموزشگاه

 

مراجع تامين کننده منابع مورد نياز و سهم هريک:

 

معادل  ريالي

سهم

منابع

رديف

6000000

20

 

سرانه  که توسط حسابداري اداره به حساب آموزشگاه واريز مي گردد                                                          

1

15000000

50

کمک هاي  داوطلبانه ي مردمي  که توسط انجمن اوليا و مربيان جمع آوري مي گردد                            

2

6000000

20

کمکهاي مردمي خاص و خيرين                                                                                                                            

3

3000000

10

بهره گيري از تخصص ها و مهارت هاي شغلي اولياي دانش آموزان                                                                

4

 

اقدامات انجام شده در سال تحصيلي 86-85

الف)حيطه آموزشي

 

1:هدفمند شدن جلسات شوراي معلمان   با موضوع درسي مشخص و حل يکي از مشکلات جاري

 

2: تدوين و برنامه ريزي و اجراي مسابقات علمي در سطوح مختلف به صورت پايه به پايه هر 15 روز يک بار

 

3: تشکيل سرگروههاي درسي و کلاسي توسط همکاران و دانش آموزان

 

4:تدوين طرح هاي مختلف از طرف معلمان و اجراي آن در مدرسه

 

5:برنامه ريزي جهت شرکت همکاران در کلاسهاي ضمن خدمت

 

6: برگزاري جشنواره ي برترينها در دبستان

 

7: اجراي کامل بخشنامه هاي ارسالي ار اداره متبوع

 

8: اجراي طرح هاي معرفي شده توسط کارشناسي محترم آموزش ابتدايي( طرح گذربان، طراحي آموزشي،هميار پليس، تقويت بنيه علمي و ...)

 

9:تدوين و اجراي برنامه عملکرد سالانه اموزشگاه

 

10: برگزاري مراسم تقدير از همکاران و دانش آموزان موفق در زمينه هاي مختلف علمي طي چندين مرحله

 

11-برگزاري مراسم ويژه ي سال آموزش ابتدايي

 

 

 

 

 

ب)حيطه ي پرورشي:

1:  برگزاري نمايشگاهها متعدد ( نقاشي- هنرهاي دستي و...) در سطح آموزشگاه

 

2: برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري و انتخاب و معرفي نفرات برتر به منطقه

 

3- برگزاري مسابقات مختلف ورزشي در سطح آموزشگاه و منطقه

 

4: برگزاري جشنواره برترين ها در زمينه پرورشي

 

5: برگزاري نماز جماعت با مشارکت حداکثري دانش آموزان و همکاران

 

6:اجراي مناسب مراسم آغازين آموزشگاه

 

7: اهتمام در برگزاري مناسب اعياد ملي و مذهبي

 

8: اجراي مناسب  مراسم سوگواري و عزاداريها

 

9: تزئين آموزشگاه و پذيرايي از دانش آموزان و اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي بمناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي

 

10 اجراي مراسم ويژه در  هفته بزرگداشت مقام معلم

 

11: شناسايي ايتام و  اقدامات مناسب در اين زمينه

 

12: شناسايي دانش آموزان بي بضاعت و کمک به آنان

 

13- تشکيل شوراي دانش آموزي و مشارکت دانش آموزان در اداره آموزشگاه

 

14:برگزاري اردوها ي مختلف علمي و تفريحي

 

15:توجه به بهداشت فردي و عمومي

16:تشکيل کلاسهاي آموزش خانواده

17: گسترش فرهنگ کتابخواني در دانش آموزان با راه اندازي کتابخانه کلاسي

 

ج) اقدامات فيزيکي

1:تجهيز آبخوري دانش آموزان

 

2: لوله کشي صابون مايع جهت استفاده دانش آموزان

 

3:تجهيز سرويس بهداشتي همکاران

 

4: رنگ آميزي و بهسازي دفتر آموزشگاه

 

5:رنگ آميزي درب کلاسها

 

6: نصب تابلوي اعلانات در کلاسها و راهرو

 

7:رنگ آميزي تخته سبز کلاسها

 

8: تهيه تخته وايت برد براي تعدادي از کلاسها

 

9:نصب حفاظ براي درب توالت دانش آموزان

 

10: خط کشي حياط آموزشگاه

 

11: تهيه ويترين گردان  جوايز

 

12:نصب کابينت و آبچکان در آبدارخانه

 

13: تهيه و نصب کولر براي تعدادي از کلاسها

 

14:تعمير ميز و نيمکتهاي فرسوده

 

15:تعمير سيستم دزگير

16:تهيه و نصب آبگرمکن در سرايداري

 

 

نگاهي به آموزش و پرورش دبستان شهيد اسدي در دو سال گذشته

ملاحظات

87-86

86-85

موارد مورد مقايسه

رديف

 

 

351

337

آمار دانش آموزان

1

 

 

60

60

پايه  ي اول

 

 

 

67

76

پايه ي دوم

 

 

 

83

71

پايه ي سوم

 

 

 

77

63

پايه ي چهارم

 

 

 

64

62

پايه ي پنجم

 

 

 

 

 

 

 

 

14

13

تعداد همکاران موظف

2

 

 

2

1

تعداد همکاران غير موظف

 

 

 

10

10

تعداد کلاسها

 

توضيح اينکه بسياري از تغييرات بدليل تغيير فضاي مدرسه و انتقال به مکاني ديگر مي باشد

 

 

 

 

 

 

 

 

تنگناها ي موجود  اجراي برنامه(فرهنگي-مالي-انساني-آموزشي)

 

فرهنگي:

 

*شاغل بودن بسياري از پدران و مادران دانش آموزان  و غفلت از برقراري ارتباط با فرزندان

 

*دور بودن فاصله ي بين منزل دانش آموزان و مدرسه و مشکل رفت و آمد والدين

 

* عدم و جود فضاي مناسب جهت تشکيل جلسات ملاقات اولياء با کارکنان آموزشگاه

 

*بيسوادي تعدادي از والدين

 

*نداشتن نمازخانه

 

*عدم وجود فضاي مناسب براي کتابخانه

 

مالي:

 

  *عدم واريز بموقع سرانه ي دانش آموزي 

 

*نياز به تجهيز آموزشگاه با توجه به نوساز بودن مدرسه

 

*نياز جدي به اعتبار کافي جهت تهيه  وسايل کمک آموزشي

 

*باتوجه به هزينه هاي زياد آموزشگاه و نداشتن محلي بعنوان بوفه ، حفاظ  بالاي ديوار حياط آموزشگاه و... بودجه ي جاري جوابگوي هزينه ها نمي باشد.

 

*هزينه هاي آب و برق و گاز آموزشگاه که از زمان ساخت و قبل از آن مانده بود

 

 

انساني:

* عدم اختصاص دبير تربيت بدني  زبده و کارآمد

 

* وجود نيروهايي با مدرک ديپلم  و فوق ديپلم و عدم آشنايي با روشهاي نوين تدريس

 

*کمبود نيروي خدماتي

 

* نداشتن نيروي دفتري مسلط به رايانه

 

آموزشي:

 *   تراکم زياد دانش آموز در کلاسها

 

*کوچک بودن کلاسها و عدم تناسب با تعداد دانش آموزان

 

*نامناسب بودن ميز و نيمکت ها و ايجاد اختلال در امر آموزش

 

*نداشتن آزمايشگاه با توجه به فضاي محدود آموزشگاه

 

*عدم امکان استفاده از رسانه هاي ديداري و شنيداري با توجه به فضاي نامناسب دبستان

 

* عدم امکان برگزاري کلاسهاي فوق برنامه و تقويتي به دليل نبود فضاي مناسب

 

 

 

 

 

 

 

برنامه يكساله دوره آموزش ابتدايي دبستان شهيد اسدي (فرم ضميمه شماره يك )

جدول نشانگر هاي دستيابي در دوره ي ابتدايي طي سال هاي 85-84لغايت 86-85

 

عنوان شاخص و

 هدف كمي

واحد

شاخص

سال پايه

85-84

عملكرد

86-85

 

 

 

نرخ ارتقاء پايه

اول

درصد

100

66/111

دوم

درصد

100

21/109

سوم

درصد

100

31/101

چهارم

درصد

100

58/101

پنجم

درصد

100

100

 

 

 

نرخ تكرار پايه

اول

درصد

0

0

دوم

درصد

0

0

سوم

درصد

0

0

چهارم

درصد

0

0

پنجم

درصد

0

0

 

 

 

نرخ ترك تحصيل

اول

درصد

0

66/11-

دوم

درصد

0

21/9-

سوم

درصد

0

31/1-

چهارم

درصد

0

58/1-

پنجم

درصد

0

0

 

 

 

 

درصد قبولي

اول

درصد

100

100

دوم

درصد

100

100

سوم

درصد

100

100

چهارم

درصد

100

100

پنجم

درصد

100

100

 

 

برنامه يكساله دوره آموزش ابتدايي (فرم ضميمه شماره دو )

 

جدول تحولات كمي شاخص هاي آموزش طي سال هاي 86-85 لغايت 87-86

 

رديف

عنوان

واحد

سال پايه 86 -85

سال پيش بيني 87-86

1

نرخ ارتقاء پايه اول

درصد

66/111

24/124

2

نرخ ارتقاء پايه دوم

درصد

21/109

42/121

3

نرخ ارتقاء پايه سوم

درصد

31/101

89/135

4

نرخ ارتقاء پايه چهارم

درصد

58/101

63/152

5

نرخ ارتقاء پايه پنجم

درصد

100

100

6

نرخ تكرار پايه اول

درصد

0

0

7

نرخ تكرار پايه دوم

درصد

0

0

8

نرخ تكرار پايه سوم

درصد

0

0

9

نرخ تكرار پايه چهارم

درصد

0

0

10

نرخ تكرار پايه پنجم

درصد

0

0

11

نرخ ترك تحصيل پايه اول 

درصد

66/11-

24/24-

12

نرخ ترك تحصيل پايه دوم

درصد

21/9-

42/21-

13

نرخ ترك تحصيل پايه سوم

درصد

31/1-

21/12-

14

نرخ ترك تحصيل پايه چهارم

درصد

58/1-

11/10-

15

نرخ ترك تحصيل پايه پنجم

درصد

0

0

 

 

 

 

ادامه ي

جدول تحولات كمي شاخص هاي آموزش طي سال هاي 86-85 لغايت 87-86

 

 

16

درصد قبولي پايه اول

درصد

100

100

17

درصد قبولي پايه دوم

درصد

100

100

18

درصد قبولي پايه سوم

درصد

100

100

19

درصد قبولي پايه چهارم

درصد

100

100

20

درصد قبولي پايه پنجم

درصد

100

100

21

درصد قبولي كل

درصد

100

100

22

تراکم دانش آموزي در كلاس

درصد

7/33

1/35

23

نسبت دانش آموز به معلم

درصد

7/33

1/35

 

 

 

 

 

 

 

 

عملكرد سال

سال

تحصيلي

تعداد

كلاس

تعداد

آموزگار

آموزگار موظف

آموزگار

غير موظف

تعداد

دانش آموزان

تراكم دانش

آموزي در كلاس

86-85

10

10

9

1

337

7/33

87-86

10

10

9

1

351

1/35

رشد دانش آموزان در مدرسه

تعداد دانش آموزان

سال تحصيلي 86-85

تعداد دانش آموزان

سال تحصيلي 87-86

تفاوت

درصد

تفاوت

 

337

351

14

98/3

 

رشد  دانش آموزان در هر پايه

پايه

تعداد دانش آموزان سال تحصيلي 86-85

تعداد دانش آموزان در سال تحصيلي87-86

اول

60

60

دوم

76

67

سوم

71

83

چهارم

63

77

پنجم

62

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   

 

 

نتايج امتحانات

سال تحصيلي 86-85

جمع

درصد شركت كنندگان در امتحانات

جمع كل قبولي

در صد قبولي

شركت كنندگان در امتحانات

337

100

337

100

قبول شدگان در خرداد

337

100

337

100

قبول شدگان در شهريور

1

جهشي

__

__

__

مردودين

___

__

__

__

 

راهکارهايي مبني  بر جلوگيري از افت تحصيلي

دبستان شهيد اسدي با توجه به  قبولي 100درصدي در سال تحصيلي 86-85  و عدم افت تحصيلي اهتمام ويژه اي در ارتقاء سطح علمي و فرهنگي دانش آموزان نموده است که در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود.

 

1- اجراي منظم مسابقات علمي در تمام پايه ها بالاخص کلاسهاي چهارم و پنجم

 

2-اجراي مناسب طرح تقويت بنيه ي علمي

 

3- برگزاري کلاسهاي تقويتي (دروس خاص) براي دانش آموزان ضعيف

 

4- اجراي طرح کرامت در کليه ي پايه ها

 

5- تشکيل کميته هاي بهبود کيفيت آموزشي

 

6-توجه ويژه به گروهبندي دانش آموزان

 

7- بهره گيري مناسب از وسايل کمک آموزشي موجود و دست ساز دانش آموزان

8- بهره گيري از نوارها و سي دي هاي آموزشي در امر تدريس

 

 

مطالب پيشين